Walizki spakowane. Cel podróży - Warszawa. Powód... prezent.
- Syn tam mieszka, tam pracuje na uczelni w PAN-ie. Zorganizował mi niespodziankę na Dzień Matki i dlatego wybieram się na tydzień – mówi pasażerka.
Planowany czas podróży z Kielc do stolicy - 2 godziny i 24 minuty.
Ma być szybciej. Ministerstwo Infrastruktury chce w ten sposób walczyć o pasażerów i kolej. Plan na najbliższe lata - modernizacja sieci.
- 190-kilometrowa trasa w ramach linii kolejowej numer 8, która biegnie z Warszawy przez Radom, Kielce do Krakowa. Z jednej strony mamy poprawę parametrów tej trasy, tak żeby z Warszawy do Kielc pojechać poniżej dwóch godzin – zapowiada Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Już w przyszłym roku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę odcinka od Skarżyska do Tumlina.
Tumlin jest także kluczowym elementem i innego projektu - alternatywnej trasy do Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego.
- Takim zupełnie nowym elementem nowej infrastruktury, nowej linii kolejowej byłoby połączenie Końskie - Wąsącz Konecki – Tumlin. To połączenie dawałoby szybsze przejazdy z Warszawy do Kielc z wykorzystaniem Centralnej Magistrali Kolejowej - tłumaczy Piotr Malepszak.
Docelowo mogłoby to być nawet... 90 minut.
Według poprzednich założeń ten 20-kilometrowy "łącznik" miał być budowany dopiero w 2044 roku. Ministerstwo chce przeanalizować zasadność inwestycji już teraz. Bo pomogłoby pasażerom nie tylko jadącym w kierunku stolicy.
- Wymagający teren, bo jest to górzysty teren. To daje nam takie okno na świat. Bo jeśli dojedziemy do Łodzi, która jest w zasadzie w centrum Polski, dalej możemy już w zasadzie jeździć szybko - podkreśla Michał Piasecki, przewodniczący Komisji Infrastruktury, Transportu i Środowiska Rady Miasta Kielce.
Znacznie szybciej - już od grudnia - wreszcie będzie można dojechać bezpośrednio z Kielc do Łodzi. Uwzględnienie Kielc w projektach związanych z CPK i koleją dalekobieżną cieszy ekspertów.
- Jest duży nacisk, żeby inwestować w komunikację kolejową na całym świecie de facto. Jako tanią alternatywę ekologiczną wobec transportu tradycyjnego kołowego. Wyłączenie Kielc czy dużych obszarów w Polsce z tej mapy z sieci dróg kolejowych byłoby katastrofalne w skutkach - uważa Karol Kaczmarski z Fundacji Rozwoju Przemysłu.
Ministerstwo rozpoczęło też konsultacje społeczne w sprawie Horyzontalnego Rozkładu Jazdy. Jego efektem mają być szybkie i wygodne przesiadki pomiędzy najważniejszymi miastami.